Τρίτη, 24 Σεπτεμβρίου 2013

Mystagogea- Η μύηση στο Αρκαδικό ιδεώδες





Μυσταγωγία, μία λέξη ιδιαίτερα δονητική, για τον εγκέφαλο μου, είναι ο τίτλος ενός ντοκιμαντέρ, για την μυστική γη των θαυμάτων, την Αρκαδία.


Από τις εξαιρετικά ενδιαφέρουσες πληροφορίες που υπάρχουν στην ιστοσελίδα http://www.traveltripolis.gr αλλά και στο ντοκιμαντέρ, για τον τόπο καταγωγής μου, την Αρκαδία, η αίσθηση που μένει, είναι ότι σε αυτή τη μαγική γη, μυείσαι μόνο βιώνοντας την...







Αρκαδικό ιδεώδες – ένα μυστικό διατρέχει τους αιώνες
Αρκαδικό ιδεώδες – ένα μυστικό διατρέχει τους αιώνες


Στο Παρίσι και στην Ανζέρ, στη Βενετία και τη Λισσαβόνα και στην Ισπανική Καρθαγένη υπάρχουν κάτι παμπάλαια καπηλειά. Βρίσκονται σε δρόμους στενούς, καμιά φορά σε αδιέξοδα, αθέατα από τους πολλούς. Με όμορφη ατμόσφαιρα, με μια γοητεία στον αέρα. Συνήθως έχουν να καυχώνται οι ιδιοκτήτες τους πως ήταν μέρη συνάντησης ποιητών και ζωγράφων και ίσως ακόμα και αλχημιστών. Και λένε αλήθεια. Σε αυτές τις μυστικές σάλες μαζεύονταν άλλοτε – και τώρα όμως, και τώρα- οι αναζητητές του πνεύματος. Τι κοινό έχουν όλα αυτά τα μυσταγωγικά εντευκτήρια, που μπορεί να τα βρει κανείς σε κάθε ευρωπαϊκή πόλη; Η επιγραφή στην είσοδο. Γράφει πάντα ARCADIA.



Η Αρκαδία είναι ένα πραγματικό φαινόμενο. Καμία άλλη γη δεν έχει αφήσει το εκτύπωμά της τόσο βαθιά στην ιστορία όσο η Αρκαδία. Το γιατί είναι δύσκολο να απαντηθεί ολότελα. Συνήθως χωρίς καμιά δυσκολία το απαντάει αυτός που φτάνει στην Αρκαδία, και πια δεν χρειάζεται πολλά λόγια, ίσως δεν χρειάζεται καθόλου λόγια τελικά.


Ποιητές σαν το Βιργίλιο και τον Γκαίτε και ζωγράφοι σαν τον Πουσέν και τους Προραφαηλίτες, έχουν καταπιαστεί με την Αρκαδία. Κάθε μουσουργός που σέβεται τον εαυτό του έχει γράψει ένα έργο εμπνευσμένο από την Αρκαδία. Οι περιηγητές δεν μπορούσαν να λάβουν αυτόν τον τίτλο, αυτήν την ιδιότητα, αν δεν εξερευνούσαν την Αρκαδία. Βασιλείς όπως οι Καρλομάγνοι και πάπες και πριγκίπισσες θέλησαν να γενεαλογηθούν Αρκάδες. Άνθρωποι όπως ο Μπάυρον και ο Θερβάντες θυσίασαν τη ζωή τους ή την υγεία τους στην επανάσταση, φλογωμένοι από ένα και μόνο πάθος: το αρκαδικό ιδεώδες.


Τι είναι αρκαδικό ιδεώδες; Στην πιο πάνδημη μορφή του είναι μια αναπόληση της αθώας ζωής, του ποιμενικού παραδείσου. Είναι μια νοσταλγία για τις αγνές αξίες της φυσικής ζωής, για την παράδοση άνευ όρων στον κύκλιο χορό του χρόνου. Είναι ένας φόρος τιμής στο αρκαδικό μέτρο που δεν επιτρέπει στα ανθρώπινα να επιβληθούν στη φύση. Για τους αναζητητές που έχουν κάποια κλειδιά, το αρκαδικό ιδεώδες είναι ένας κόσμος Δύναμης και Γνώσης.

Συνάξεις οδοιπόρων στο Μονοπάτι του Παυσανία

Στην Αρκαδία η ζωή είναι μια πολύ παλιά ιστορία. Οι μύθοι επιμένουν πως εδώ γεννήθηκε η ζωή. Οι Ρωμαίοι για να εκφράσουν τον θαυμασμό τους την είπαν Arca Deorum, Κιβωτό του Θεού. Η αναγέννηση κωδικοποίησε το αρκαδικό μυστικό στην αινιγματική φράση ET IN ARCADIA EGO – Ήμουν Κι Εγώ Στην Αρκαδία. Η μυστική παράδοση πήρε αυτήν τη φράση, την αναγραμμάτισε και την έκανε ακόμα πιο αινιγματική: I TENGO ARCANA DEI. Πράγματι, είναι απόλυτος αναγραμματισμός. Και σημαίνει, αν είναι δυνατόν: Κρατώ Τα Μυστικά Του Θεού.



Σε όλους τους αιώνες έφτασαν εδώ από πολύ, πολύ μακριά, φωτισμένοι άνθρωποι για να κατανοήσουν αυτά τα μυστικά του Θεού. Για να βαπτιστούν μέσα στο αρκαδικό ιδεώδες. Θέλησαν να βρεθούν εδώ για να καταλάβουν το νόημα της ζωής έτσι όπως το ερμηνεύει η Αρκαδία. Ήρθαν να μπουν μέσα σε αυτό το ρεύμα της δύναμης που κάνει την Αρκαδία έναν τόπο πέρα από τους τόπους, μια γη πέρα από τη γη. Η Αρκαδία, όπως όλα τα θαύματα, δεν εξηγείται. Βιώνεται.



Πηγές:http://www.traveltripolis.gr
       Youtube





12 σχόλια:

  1. Καλημέρα...μεγάλη ..υπομονή και έρευνα για
    όλα αυτά τα καταπληκτικά
    Εύγε σας!!!!!
    Παύλος-Μαριέτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φίλοι μου καλοί, σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τα εύλογα σχόλιά σας και για την παρουσία σας στο "φθινοπωρινά διακοσμημένο δωμάτιό μου".
      Ο λόγος σας και η (διαδικτυακές σας )πράξεις , με τιμούν ιδιαίτερα!!!
      Καλό βραδύ να έχετε.

      Διαγραφή
  2. Τέλεια ανάρτηση Χριστίνα τέλεια και η παρουσίαση σου.Η Αρκαδία δεν είναι απλά ένας τόπος. Έχει μια ιδιότυπη επίδραση στην ανθρώπινη ψυχή. Λειτουργεί σαν μια “terra incognita” όπως αναφέρεις, μια μυστική εσωτερική γη των θαυμάτων. Όλα τα ελληνικά φύλα αναγνώριζαν την Αρκαδία ως κοιτίδα του ανθρώπου. Την αρχαία παράδοση τη διατρέχει η εμμονή ενός κατακλυσμού από τον οποίο μόνο στην Αρκαδία μπόρεσε να διασωθεί ο άνθρωπος. Αρκαδικοί μύθοι καθαρά κοσμολογικοί, που δηλώνουν αστρονομική και φυσιοκρατική γνώση, έχουν μπει κάτω από την παρατήρηση όχι μόνο των εθνολόγων, αλλά και των θεωρητικών φυσικών.Η τόσο εμπεριστατωμένη απόδοση σε αυτή σου την ανάρτηση αποδεικνύει τελικά πως έχεις Αρκαδικό D.N.A. Χριστινάκι
    Μπράβο και πάλι μπράβο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με αυτή την ανάρτηση, ήθελα να τιμήσω την μνήμη του υπαίτιου για αυτό το Αρκαδικό D.N.A. του λατρεμένου μου πατέρα...!
      Σ' ευχαριστώ πολύ Ευτάστριε.
      Καλό ξημέρωμα να έχουμε

      Διαγραφή
  3. έχω κι εγώ μια κάποια σχέση με την Αρκαδία (Λεβίδι) και την έχω γυρίσει περισσότερο όμως ως περιηγητής παρά ως μελετητής... η ανάρτησή σου ήταν εξαιρετική... et in Arκadia ego λοιπόν... ε'ιναι πολύ ενδιαφέρον το θέμα έτσι κι αλλιώς... να'σαι καλά φίλη μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νημερτή, το Λεβίδι είναι (σχετικά) κοντά στο χωριό του πατρός μου http://www.panorama-theoktistou.gr/204index.html.
      Για εμένα έχει μια ιδιαίτερη σημασία, αν και δεν τον έχω βιώσει σε μεγάλη ηλικία όπως θα ήθελα, αλλά από την μία και μοναδική φορά που πήγα σε ηλικία περίπου 12ετών, έχω υπέροχες αναμνήσεις από την ξεχωριστή επαφή μου με την φύση, αυτού του "άριστου τόπου" την Τοπόριστα ή αλλιώς Θεόκτιστο!!!
      Και κάτι ακόμη ενδιαφέρον είναι η συμμετοχή του ελληνιστή Pedro Olalla http://www.pedroolalla.com/index.php/el/eudemon-arkadia στην Διεθνή Αρκαδική Εταιρία http://www.isarcadia.org/main/ που είναι υπεύθυνη για την δημιουργία αυτού του εξαιρετικού ντοκιμαντέρ (και είμαι βέβαιη πως θα ρίξεις μία ματιά στη εταιρεία ...αφού ήσουν κι εσύ εκεί)!
      Σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια, Νημερτή.
      Καλό ξημέρωμα να έχεις.

      Διαγραφή
  4. Χριστίνα καλημέρα με υγεία και καλή
    διάθεση...
    Σε λίγο θα έχω κάτι για εσάς..
    Συγχαρητήρια για της καταπληκτικές σας
    αναρτήσεις και των....δύο σας
    Σε σχέση με την εργασία σας
    Για χόμπι χρειάζεται βαθιά γνώση και
    συνεχές ψάξιμο και διάβασμα...
    Η αστρονομία είναι μία....επιστήμη...
    πολύπλοκη και αχανή ...όπως το...
    Σύμπαν...συνέχεια προσπαθούμε να
    βρούμε το κάτι νέο ...το κάτι ακόμα..μακρινό!!
    Η ευγένεια και ο καλός λόγος μεταξύ
    καλοπροαίρετων φίλων ανεβάζει το κύρος
    των ανθρώπων και τους ενώνει βαθιά..φιλική
    πίστη!!!
    Παύλος ο καλός ο μαθητής.......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όπως πάντα εξαιρετικά ευγενικές τιμητικές "παρουσιάσεις", καλοί μου φίλοι στους.
      Σας Υπέρ Ευχαριστούμε για ακόμη μια φορά.
      Καλό σας Σαββατοκύριακο!

      Διαγραφή
  5. Έρευνα και πληροφόρηση πάνω σε θέματα της "βαριάς" ιστορίας μας, μ' ενθουσιάζουν και με κάνουν πολύ περήφανη για τη χώρα μου, απ' όποια περιφέρεια κι αν προέρχεται! Μπράβο!!! για την σημερινή σου ανάρτηση γλυκιά Xibalba, άλλα έμαθα κι άλλα θυμήθηκα (ιστορικά πάντα). Κι αφού ρούφηξα τα όσο όμορφα γράφεις κι ένοιωσα μια εσωτερική ευφορία, μια έντονη φωνή από ένα μεγάφωνο αυτοκινήτου μας πληροφορούσε για συμμετοχή σε κάποια νέα κινητοποίηση κ.λ.π. με επανέφερε στα όσα συμβαίνουν στην σημερινή Ελλαδίτσα μας. Κρίμα που δεν διαβάσαμε ιστορία όταν και όσο έπρεπε. Να είσαι καλά και να έχεις ένα όμορφο Σ/Κο !!! Φιλιά πολλά !:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι κρίμα Κατερινάκι, πάνω που ένιωσες την ευφορία, να σου αντιστρέψει το συναίσθημα αυτό σε μια άλλη Εφορία, μεν μιας!!!
      Σε ευχαριστώ πολύ, για το σχόλιο σου Κατερίνα μου!
      Καλό ΣΚ να έχουμε!

      Διαγραφή
  6. Το νόημα της ζωής όπως το ερμηνεύει λοιπόν η Αρκαδία γλυκιά μου Χριστίνα..συναρπαστική ανάρτηση /όπως πάντα..εύχομαι κοπέλα μου να είναι καλύτερα η μητέρα σου..κατάλαβα ότι είχατε περιπέτεις..κι εγω τρείς μέρες τώρα την μητέρα μου είχα άρρωστη και γιαυτό και δεν σου ήρθα απο εδώ..χάρηκα που έχεις τον Παύλο και Μαριέτα φίλους σου είναι εξαιρετικά παιδιά και δικοί μου φίλοι..ο ποιμενικός παράδεισος που μας παραδίδει στη φύση..πόσο διαφορετικός θα ήταν ο κόσμος...πόλσο πολύ διαφορετικός..Δύναμη και γνώση ναί..χωρις τον άνθρωπο να επιβαλλεται..,ωστε οι αξίες να παραμένουν αγνές..εξαιρετική ανάρτηση που σε στέλνει για περαιτέρω μελέτη..συγχαρητήρια Χριστίνα μου!!πάντα μπροστά στην ποιότητα, τη σοφία ,τη γνώση ,τον προβληματισμό,,.σου στέλνω την αγάπη μου και άμεσα περαστικά στη μητέρα σου..φιλάκια άπειρα..καλή βδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ καλή μου φιλή Kate.Η γλυκιά σου "σκέψη" μεταφρασμένη σε εύλογη γραφή.
      Να είσαι καλά και να έχεις ένα γεμάτο δημιουργικές στιγμές, ΣαββατοΚύριακο!
      Πολλά Φιλιά!

      Διαγραφή