Τρίτη, 29 Απριλίου 2014

ΠΛΕΙΑΔΕΣ- Ένας Αστρικός χορός ... προσμένοντας το θέρος






                     
                                                   enra " pleiades " from enra on Vimeo.


Η σημερινή ημέρα αφιερωμένη στη τέχνη της μούσας Τερψιχόρης, τον χορό. Γιαυτό επέλεξα έναν  πανέμορφο και πολύ σύγχρονο "αστρικό χορό" εμπνευσμένο από την μυθολογία αλλά και την αστρονομία, με θέμα τις Πλειάδες...


Οι Πλειάδες ήταν αδελφές των Υάδων και των Εσπερίδων, όλες μαζί νύμφες. Η μητέρα τους Πληιόνη ήταν Ωκεανίδα (κόρη του Ωκεανού και της Τιθύος) και πατέρας τους ήταν ο Άτλαντας, ένας από τους Τιτάνες. Η ένωση του Ωκεανού και της Τιθύος έδωσαν χίλιους ποτάμιους θεούς και τρισχίλιες νύμφες (Ωκεανίδες) εκ των οποίων προήλθαν πολλά ανθρώπινα γένη....

Την ύπαρξή τους οι αρχαίοι Έλληνες εμπνεύσθηκαν απ' τον ομώνυμο αστερισμό, που στα νεώτερα χρόνια έγινε γνωστός σαν Πούλια. Γεννήθηκαν στο όρος Κυλλήνη και θεωρούνταν θεότητες του βουνού. Από την ένωσή τους με 
το Δία, τον Ποσειδώνα και τον Άρη γεννήθηκαν θεοί και ήρωες.


Ήταν:
Η Μαία η πρώτη κόρη και ωραιότερη όλων, την οποίαν αγάπησε ο Ζευς και γέννησε από αυτήν, μέσα σε ένα σκοτεινό άντρο του όρους της Αρκαδίας Κυλλήνη, τον Ερμή. 
Λέει ο Ομηρικός Ύμνος : 
"Ενώθηκε με την καλλίκομη νύμφη μια βαθιά νύχτα, ώστε η λευκώλενη Ήρα να είναι παραδομένη στον ύπνο και να μην τους δουν ούτε οι αθάνατοι, ούτε οι θνητοί άνθρωποι.Η Μαία γέννησε και έφερε στον κόσμο ένα γιο γεμάτο τεχνάσματα, επινοητικό, οδηγό ονείρων, θυροφύλακα που σε λίγο θα έλαμπε ανάμεσα στους αθάνατους θεούς με τους ξακουστούς άθλους του".
Η Ταϋγέτη, η οποία γέννησε με την ένωσή της με το Δία, τον βασιλιά Λακεδαίμονα ιδρυτή της Σπάρτης.
Η Ηλέκτρα, η κεχριμπαρένια, εκ της οποίας ο Ζευς γέννησε τον Δάρδανο,γενάρχη των Τρώων και τον Ιασίωνα.
Η Στερόπη, η ακτινοβόλος, σύζυγος του ήρωα Οινομάου, βασιλιά της Πίσσης στον Όλυμπο.
Η Κελαινώ εκ της οποίας ο Ποσειδώνας γέννησε τον Θηβαίο ήρωα Λύκο, ο οποίος μεταφέρθηκε στα νησιά των Μακάρων, από τον πατέρα του,και του Ευρύπυλου βασιλιά της Κυρρήνης 
Η Αλκυόνη, βασίλισσα που απέτρεπε το κακό, τις αναταραχές, τις καταιγίδες κλπ. Υιοί της ήταν ο Υριεύς και ο Υπερίων και κόρη της η Αίθουσα γεννηθέντες εκ του Ποσειδώνα.
Και η έβδομη Μερόπη, η εύγλωττη, σύζυγος του Σισύφου στην Κόρινθο εγγονό του Δευκαλίωνα, μητέρα του Γλαύκου, λιγότερο ορατή και για τούτο θεωρούμενη θνητή, γιατί κατά την μυθολογία καλύπτονταν από ομίχλη ντροπής, επειδή είχε νυμφευθεί θνητό.


Οι Πλειάδες κατετάγησαν στους αστέρες, όταν αυτοκτόνησαν εξαιτίας της μεγάλης λύπης τους για την τιμωρία του πατέρα τους ή κατ' άλλη παράδοση, επειδή ήταν απαρηγόρητες για τον θάνατο των αδελφών του Υάδων, καταστερισθεισών και τούτων.
Κατά τους Βοιωτικούς μύθους, η μεταξύ των αστέρων κατάταξή τους οφειλόταν στην καταδίωξη τους, από τον Γίγαντα Ωρίωνα, ο οποίος τις ερωτεύθηκε όταν τις συνάντησε μαζί με την μητέρα τους διερχόμενες από τη Βοιωτία και όρμησε να τις απαγάγει. Η καταδίωξη κράτησε πέντε έτη, τέλος αυτές κουρασμένες ζήτησαν βοήθεια από το Δία, που τις λυπήθηκε και τις μετέφερε στον Ουρανό, τοποθετώντας τις στα νότια του αστερισμού του Ταύρου αλλά και εκεί καταδιώκονται από του επίσης σε αστέρα μεταμορφωθέντα Ωρίωνα, που τρέχοντας να ξεφύγουν ρίπτονται στον ωκεανό. κι έτσι οι Πλειάδες, που προπορεύονται μπροστά του στον ουρανό, πέφτουν στη θάλασσα για να του ξεφύγουν.



Όταν λοιπόν οι Πλειάδες ανατέλλουν, ο Ησίοδος προτρέπει να ξεκινά κανείς τον θερισμό. 
Και ανατέλλουν, όταν για πρώτη φορά φαίνονται πριν την ανατολή του ήλιου – γιατί εώα επιτολή (πρωινή ανατολή) είναι η εμφάνιση πριν την αυγή του ήλιου, ενώ εσπερία επιτολή είναι η εμφάνιση αμέσως μετά την κατάδυση του ήλιου. 
Δύση εώα (πρωινή δύση) είναι η άφιξη στο δυτικό ορίζοντα λίγο πριν την ανατολή του ήλιου, ενώ εσπερία εώα (βραδινή δύση) είναι η άφιξη στον δυτικό ορίζοντα αμέσως μετά την κατάδυση του ήλιου. 



Ανατέλλουν, λοιπόν, οι Πλειάδες, όταν ο ήλιος περάσει τον Ταύρο και όταν ανατέλλουν πριν από τον ήλιο. Και όταν πραγματοποιούν την εώα δύση (πρωινή δύση) να ξεκινάμε το όργωμα.. 
Η περί του Ωρίωνα παράδοση είναι καθαρά Βοιωτική, ο δε Πίνδαρος συνέθεσε εκτενή διθύραμβο για αυτόν, στον οποίο περιέλαβε όλα τα θέματα του μύθου. Κατά τον Δωδωναίο μύθο, οι πλειάδες (άγριες περιστερές) που φέρουν αμβροσία στο Δία, αναφέρονται στον αυτόν αστερισμό, η δε ομοιότητα του ονόματός τους έδωσε αφορμή στη γένεση του μύθου, ότι οι Πλειάδες για να ξεφύγουν από τα βέλη του κυνηγού Ωρίωνα, μεταμορφώθηκαν σε περιστέρες και έπειτα σε αστέρες.



Η χρήση του αστερισμού τούτου ήταν κοινή κατά την αρχαιότητα στον καθορισμό των εποχών, γιατί η φαινόμενη επιτολή των συγχρόνως με την ανατολή του ηλίου στην Ελλάδα, συμπίπτει με τα τέλη του Μάη, αναγγέλλει την ωρίμανση των δημητριακών και την προσέγγιση της ώρας της συγκομιδής, η δε δύση των κατά την ανατολή του ηλίου αστρονομικά, συμβαίνει την 30 Νοεμβρίου, όπου κατά την λαϊκή αντίληψη η 23η του μηνός τούτου συμπίπτει με την εποχή των βροχών και το φθινοπωρινό όργωμα.

Για τούτο και συσχετίζονται με το θερισμό του σίτου, με την άροση των αγρών και την σπορά και έτσι ερμηνεύονται και οι πολλοί αρχαίοι μύθοι για τις Πλειάδες και η ανάμιξή τους σε μεγάλο αριθμό μυθικών γενεαλογιών, ιδίως στη Βοιωτία και Λακωνία.











29 ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ 
ΧΟΡΟΥ










Τρίτη, 22 Απριλίου 2014

Η τάξη ... στα μαθηματικά του χάους







Η ιδέα του χάους, αν και αρχική έννοια για τα μυθολογικά δεδομένα, άρχισε να γίνεται αντιληπτή από τους ειδικούς σχετικά πρόσφατα. Στην περίπτωση των μαθηματικών, είναι η σχεδόν δικτατορική βούληση του David Hilbert, όπως εμφανίζεται στο πρόγραμμά του, που έμμεσα ανέδειξε τη βαθύτερη ουσία του χάους. Μέσω του απαραίτητου φορμαλισμού της μαθηματικής δομής, η κωδικοποίηση των κανόνων με το έργο του Kurt Godel έδειξε τα όρια του ονείρου της πραγματικότητας και άνοιξε τους νέους ορίζοντες των μαθηματικών. Στη συνέχεια, η μηχανή του Alan Turing, το θεώρημα του Yuri Matiajevic και ο αριθμός Ω του Gregory Chaitin έσπασαν τα τείχη και κατήργησαν τα καταναγκαστικά έργα των μαθηματικών. Έδωσαν και μια νέα ερμηνεία στο ρητό του Επίκτητου: Μπορείς να θεωρείς τον εαυτό σου ως σκλάβο ή ελεύθερο ον, όλα εξαρτώνται από εσένα. 


Η θέση του αριθμού Ω στην καρδιά της αξιωματικής της αριθμητικής δεν είναι μόνο συμβολική, εφόσον το ισχυρό σύστημα εμπεριέχει και τις αδυναμίες του, αλλά και καθοριστική για την εξέλιξη της μαθηματικής σκέψης. Δεν είναι πια όλα δεδομένα. Η ουσιαστική απροσδιοριστία που εμπεριέχει η υπερδομή των μαθηματικών επιτρέπει την ύπαρξη της ελευθερίας της σκέψης. Η απόλυτη τάξη δεν υπάρχει, δεν ήταν παρά μια δικτατορική ουτοπία. Και μέσα από το χάος των μαθηματικών, μπορεί επιτέλους να γεννηθούν τα μαθηματικά του χάους ως μια εκπληκτική επίπτωση του θεωρήματος του Ramsey, το οποίο υποστηρίζει την ύπαρξη μιας τάξης μέσα στο χάος.


 Συνειδητοποιούμε, λοιπόν, ότι το χάος, πριν δημιουργήσει τον κόσμο, έπλασε την πολυπλοκότητα της απλότητας. Μέσω της πολυπλοκότητας και ειδικά της πληροφορίας, το αναρχικό στοιχείο του χάους έγινε η γεννήτρα της αντίστασης έναντι του συμβατικού συστήματος και απελευθέρωσε τα μαθηματικά από την κοινή λογική. 

Έτσι, στην αρχή ήταν το χάος των μαθηματικών, μετά η πολυπλοκότητα των μεταμαθηματικών και ύστερα η ελευθερία της φιλοσοφίας.




























Πέμπτη, 17 Απριλίου 2014

Η ανά-ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΠΑΝΤΩΝ...





Σκέφτηκα αρκετά πως θα ήθελα να αποτυπώσω και σε αυτή την σπουδαία γιορτή,  τις ευχές μου...
Η συγχρονικότητα, λειτούργησε και πάλι προσφέροντάς μου αυτή την δυνατότητα, (να ευχηθώ) μεσώ ενός βίντεο κι ενός πολύ "ξεχωριστού μηνύματος".
Το μήνυμα αποδίδεται τόσο ιδιαίτερα, στην όμορφη μικρού μήκους ταινία με στοιχεία animation και  αφορά  τη ζωή, την οπτική μας, τη στάση μας, τις δυνατότητές μας…

τίτλος της ταινίας "Lila" 






Ο σκηνοθέτης της ταινίας, αναφέρει: "αυτό που αυτή η μικρή ιστορία προτείνει, είναι ότι, πολλές φορές ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα, έρχεται σαν αποτέλεσμα μιας άσκησης φαντασίας, στην οποία μερικές φορές αλλάζοντας μόνο μια μικρή λεπτομέρεια μπορούμε να τροποποιήσουμε το “όλο”!!!






Εύχομαι,  η ημέρα της Ανάστασης να γίνει η γενέθλια 
μιας Λαμπρής ανά-Θεώρησης των Πάντων... 
και αναγεννώντας τις "εκλεκτές" ψυχικές μας δυνατότητες 
να "μεταμορφώσουμε" το "ΟΛΟΝ"



ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ 
ΣΕ ΟΛΟΥΣ








Σάββατο, 12 Απριλίου 2014

Βιώνοντας την παραδοξότητα του διαστήματος













Διεθνής Ημέρα Πτήσης του Ανθρώπου στο Διάστημα
Η 12 του Απρίλη είναι η ημέρα που ο άνθρωπος για πρώτη φορά το 1961, βίωσε αυτή την "παραδοξότητα" του διαστήματος. 


Ο David Bowie ενσαρκώνει "μουσικά" αυτή την κατάσταση ... στο  τραγούδι "Space Oddity".     






Γιούρι Αλεξέγιεβιτς Γκαγκάριν 
"Ο μικρόσωμος κατακτητής του διαστήματος"




Στην αρχή του 1960 ο πιλότος Γκαγκάριν έχει επιλεγεί μαζί με άλλους 19 πιλότους της ΕΣΣΔ για να συμμετάσχει στο πρόγραμμα VOSTOK. Η Σοβιετική Ένωση, φαινόταν να αφήνει πίσω τις ΗΠΑ στην κούρσα για την κατάκτηση του διαστήματος. Ο Γκαγκάριν παρά το γεγονός ότι είναι φρεσκοπαντρεμένος με την γυναίκα της ζωής του, την Βαλεντίνα Γκοριάσεβα - Γκαγκάρεβα, έχει το μυαλό του στο κεφάλι του και τελικά είναι εκείνος που επιλέγεται να πετάξει στο διάστημα. Οι φήμες λένε ότι στην τελική επιλογή ήταν 2 πιλότοι που είχαν ξεχωρίσει τόσο στα σωματικά όσο και στα ψυχολογικά τεστ. Ο Γκαγκάριν και ο Τίτωφ. Όμως ένα χαρακτηριστικό του Γιούρι τον έκανε να κερδίσει τη θέση. Το ύψος του. Η κάψουλα εκτόξευσης VOSTOK 1 είχε ένα πολύ μικρό και στενό κόκπιτ. 




Ο Γκαγκάριν των...157 εκατοστών ταίριαζε απόλυτα μέσα σε αυτό. Θα ήταν επιτέλους ο Πρώτος άνθρωπος που θα πετούσε στο μακρινό διάστημα στο απόλυτο μαύρο κενό...

«Κοιτάζω τη Γη και είναι τόσο όμορφη»


Ένα ενδιαφέρον αφιέρωμα στον Γιούρι  Γκαγκάριν 




Μία εξίσου θεαματική προσπάθεια του Καναδού αστροναύτη  Chris Hadfield 
που ερμήνευσε σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας το τραγούδι "Space Oddity" του David Bowie πριν αποχωρήσει από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) για την επιστροφή του στη Γη.
























Τετάρτη, 9 Απριλίου 2014

MERKELator..."ll be back"



Κ-άνγκελα κ-άνγκελα παντού.



 Έτσι μόνον μπορεί ν΄αντιμετωπιστεί η φρενίτιδα μας πριν ξαμοληθούμε  στις "Αγορές" ...


 και στο βίντεο του εκπληκτικού τραγουδιού αποτυπώνεται η εικόνα αυτής (της φρενίτιδας)!!!




















Τρίτη, 1 Απριλίου 2014

Εαρινές αναπνοές ... στον μήνα της Αφροδίτης










Δύο ιώσεις, μία για μένα και μία για τον υπολογιστή μου, κατάφεραν να με "αποσπάσουν" για μεγάλο  χρονικό διάστημα από το διαδίκτυο, τουλάχιστον με την εκτεταμένη χειμερινή του χρήση (φαντάζομαι το πιάσατε το υπονοούμενο...) Σκέφτηκα λοιπόν, αφού επιβιώσαμε και οι δύο από τις ιώσεις να κάνω μία ανάρτηση (με μία αναδημοσίευση μου) γιατί αισθάνομαι ότι είναι  σαν "παράδοση" πλέον για μένα την 1η μέρα του Απρίλη να ΜΗΝ την αφήνω να περάσει "άγραφη"... και φυσικά άμουση.
Αυτό που ίσως διαφοροποιεί κάπως την ανάρτηση είναι πως δεν θα ήθελα απλώς να σας ευχηθώ  την  τετριμμένη μόνο έκφραση  "καλό μήνα", αλλά μια πιο ασυνήθιστη ίσως ευχή,  για αυτόν το "μήνα της Αφροδίτης" αφού πρώτα αναφερθώ σε αυτήν την ετυμολογία





Ο Απρίλης είναι ο μήνας ο σκληρός, λέει ο ποιητής.
Ετυμολογικά όμως, ο Απρίλης είναι ο μήνας της Αφροδίτης.



Τα ονόματα και των 12 μηνών, τα δανειστήκαμε από τους Λατίνους, μαζί και τον Απρίλιο. Σύμφωνα με μια παμπάλαιη ετυμολογία που προτάθηκε το 1119 (!) από τον Philippe de Taon, το όνομα του μήνα,Aprilis, προέρχεται από το ρήμα aperire (ανοίγω). Επί 8 αιώνες, οι φιλόλογοι έμειναν ικανοποιημένοι από την εξήγηση αυτή, που άλλωστε είναι απολύτως ευλογοφανής, μια και τον Απρίλιο "ανοίγει" ο καιρός, γίνεται ανοιξιάτικος και φιλικός.



Ηρθε όμως ο Emile Benveniste, ένας σπουδαίος γλωσσολόγος του καιρού μας, να αποδείξει ότι η ευφυής εξήγηση του μεσαιωνικού λογίου ήταν λαθεμένη: ο Απρίλιος, είπε, προέρχεται από την θεά Αφροδίτη, και ειδικότερα από τον συγκεκομμένο τύπο του ονόματός της, το υποκοριστικό Αφρώ


Αλλά δεν πήγε κατευθείαν από τα ελληνικά στα λατινικά -μεσολάβησαν οι ετρούσκοι, και ο ετρουσκικός τύπος, apru, είναι αυτός που πήραν οι ρωμαίοι. Η εξήγηση του Μπενβενίστ γίνεται απόλυτα πειστική αν σκεφτούμε ότι ο γειτονικός μήνας του Απρίλη, ο Μάρτιος, δεν είναι άλλος από τον μήνα του θεού Αρη (Mars στα λατινικά), και απ' αυτόν έχει πάρει τ' όνομά του. Και, όπως ξέρουμε, η Αφροδίτη και ο Αρης είχαν στη μυθολογία κάτι παραπάνω από στενούς δεσμούς. Λογικό ήταν να έχουν και τους μήνες τους πλάι-πλάι. Αλλωστε, οι ίδιοι οι Ρωμαίοι το αναγνώριζαν αυτό - "ο Απρίλιος είναι της Αφροδίτης", είχε πει ο Βάρρων.


Εαρινές αναπνοές



Έφτασε κιόλας ο λουλουδένιος Απρίλης με τη συνοδεία του..."Τα ψέματα" της Πρωταπριλιάς λοιπόν, είναι ένα έθιμο που μας έχει έρθει από την Ευρώπη!Υπάρχουν διάφορες εκδοχές σχετικά με τον τόπο και τον χρόνο που γεννήθηκε το έθιμο αυτό. Δύο από αυτές, όμως, είναι οι επικρατέστερες.
 Το έθιμο αυτό ήρθε και στην Ελλάδα και διαφοροποιήθηκε αποκτώντας μια ελληνική χροιά. Η βασική ιδέα βέβαια παρέμεινε ίδια. Λέμε αθώα ψέματα με σκοπό να ξεγελάσουμε το «θύμα» μας. Σε κάποιες περιοχές, θεωρούν ότι όποιος καταφέρει να ξεγελάσει τον άλλο, θα έχει την τύχη με το μέρος του όλη την υπόλοιπη χρονιά. Σε κάποιες άλλες πιστεύουν ότι ο «θύτης» θα έχει καλή σοδειά στις καλλιέργειες του. Επίσης το βρόχινο νερό της πρωταπριλιάς, θεωρούν μερικοί, ότι έχει θεραπευτικές ιδιότητες. Όσο για το «θύμα», πιστεύεται ότι, σε αντίθεση με τον «θύτη», θα έχει γρουσουζιά τον υπόλοιπο χρόνο και πιθανότατα αν είναι παντρεμένος θα χήρεψει γρήγορα. Σύμφωνα με τον Έλληνα λαογράφο Λουκάτο το έθιμο αυτό αποτελεί ένα σκόπιμο "ξεγέλασμα των βλαπτικών δυνάμεων που θα εμπόδιζαν την όποια παραγωγή" όπως είναι η αρχή του μήνα τόσο για τον Μάρτιο, όσο και τον Απρίλιο υποχρεώνοντας πολλούς να λαμβάνουν διάφορα "αντίμετρα" (αλεξίκανα μέτρα). Επίσης και ο Έλληνας λαογράφος Γ. Μέγας συμφωνεί πως η πρωταπριλιάτικη "ψευδολογία" παραπλανά ελλοχεύουσες δυνάμεις του κακού, έτσι ώστε να θεωρείται από τον λαό ως σημαντικός όρος μαγνητικής ενέργειας (έλξης ή αποτροπής) για μια επικείμενη επιτυχία. 
Βικιπαίδεια



Ένα όμορφο μουσικό κομμάτι από την ομώνυμη ταινία Cafe de flore (λουλουδένιο), είναι ότι πρέπει για να ευχηθώ σε όλους μας, να μείνει αυτή η μοναδική ημέρα που βιώνουμε το "ψέμα", αλλά όχι τον έρωτα...





 Άλλωστε...
 «Μην ανησυχείτε. Σε όλες τις γωνιές παραφυλάνε μπάτσοι. Αλλά ο έρωτας μας κάνει αόρατους»  

Αντρέ Μπρετόν και Φιλίπ Σουπώ.


Το λουλούδι είναι ένας όμορφος "έρωτας" απ' το μπαλκόνι μου


ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ
Με βαθειές και λυτρωτικές 
Εαρινές αναπνοές